Water dynamics and photosynthesis

Daniela Russo (team « (nano) matériaux pour l’énergie» ), published an article entitled «Water collective dynamics in whole photosynthetic green algae as affected by protein single mutation» in the Journal of Physical Chemistry Letters.

Water molecules are intimately connected to biological systems and are associated to life. In the context of the importance of water molecules for protein function/dynamics relationship, the role of intracellular water collective dynamics in Chlamydomonas green algae carrying both native and mutated photosynthetic proteins has been investigated by neutron Brillouin scattering spectroscopy. We highlight that photosynthetic wild type cells require a relatively rigid environment to function under physiological conditions and that a larger flexibility that can be assumed by the mutant could be related to its ability to resist to stress conditions. The present results provide significant experimental insights into the protein function/dynamics relationships and its correlation to water dynamics. In particular improvement in efficiency of photosynthesis finds valuable applications in different research fields including bioenergy, green chemistry and agribusiness.

04/07/2016

Eau et photosynthèse

Daniela Russo (équipe «(Nano) matériaux pour l'énergie») en collaboration avec des collègues de Rome et Grenoble a publié un article intitulé «Water collective dynamics in whole photosynthetic green algae as affected by protein single mutation» dans la revue Journal of Physical Chemistry Letters.

Les molécules d'eau sont intimement liées aux systèmes biologiques et à la vie. Ce travail étudie le rôle de la dynamique collective de l'eau intracellulaire dans le Chlamydomonas (algues vertes) avec des protéines photosynthétiques natives et mutées, en utilisant la spectroscopie Brillouin par diffusion de neutrons. Nous mettons en évidence que les cellules native photosynthétiques nécessitent un environnement relativement rigide pour fonctionner dans des conditions physiologiques et qu'une plus grande souplesse qui peut être adoptée par le mutant pourrait être liée à sa capacité à résister aux conditions de stress. Les résultats donnent un aperçu expérimental important de la relation entre fonction de la protéine et dynamique de l'eau. En particulier, l’amélioration de l'efficacité de la photosynthèse trouve des applications intéressantes dans des domaines de recherche différents, y compris la bioénergie, la chimie verte et l'agro-alimentaire.

04/07/2016