Travaux sur les Agrégats Metalliques

Propriétés optiques

Les propriétés optiques, structurales et électroniques des agrégats métalliques sont étudiées à la fois pour une recherche fondamentale et pour des applications dans divers domaines: plasmonique, opto-électronique, médecine, catalyse, cellules solaires, colorations, etc. Nos travaux, principalement basés sur la (TD-)DFT, concernent les agrégats métalliques libres ou environnés avec prise en compte des ligands, de la surface ou de la matrice en contact avec l’agrégat.

Liens : More information

Collaborations : EPFL (Lausanne), l’université de Bejaia (these de M. Lasmi)

Financements : ANR FIT-SPRINGS 2014-2020, From Individual Transitions to Surface-Plasmon Resonances in Nano-Gold and –Silver ; ANR SchNAPPS 2022-2025, Single NanoAlloy Particle Structure and Spectroscopy

Metal nanoclusters

Optical properties

The interest for the unique optical, structural and electronic properties of metal nanoclusters has recently experienced a fast growing due to both fundamental aspects and potential applications in plasmonics, optoelectronics, medicine, catalysis, solar cells, glass coloring, etc. We perform DFT-based calculations on nanoclusters which can be free, liganded, deposited on a surface or embedded in a matrix. Our simulations take into account the environment.

Links : More information

Collaborations : EPFL (Lausanne), l’université de Bejaia (these de M. Lasmi)

Financial Grants : ANR FIT-SPRINGS 2014-2020, From Individual Transitions to Surface-Plasmon Resonances in Nano-Gold and –Silver ; ANR SchNAPPS 2022-2025, Single NanoAlloy Particle Structure and Spectroscopy